Avatar

Nu har jag gjort det.
Jag har äntligen sett den omtalade och mycket eftertraktade filmen Avatar på bio idag.

Filmen var helt klart sevärd och det är defenitivt en film som jag ser framemot att lägga till min filmsammling.
I filmens handling kan man dra många paraleller till verklighetens historia. Det får mig att tänka på Indianerna och hur de vita männen från Europa kolonialiserade deras jord för att stärka sin makt och utrotade dem. Jag tänker på regnskogen där man hugger ner många hektar varje dag för att tillfredsställa den rika västvärldens ekonomiska beroende. Jag tänker på andra världskriget då respekten för medmänniskan var i det närmaste obefintlig och man utrotade ett gigantiskt antal människor för att göra världen fri från "de orena".
Filmen har verkligen ett brett spektra och den har något alldeles särskillt som jag tror gör att många tilltalas av den. De datagjorda scenerna är vackra och inger ett magiskt intryck som gör det väldigt lätt att drömma sig bort och vakna upp i en okänd värld av färgglada skogar med spirande livsrikedom och blåa varelser som är jordnära och kärleksfulla...

8 av 10 Toasters ;)



Avatar




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt krypin

Att vara nybörjare är också att växa.

RSS 2.0