Bombattentat i Oslo

 

bombdåd

 

Detta är rubriken på dagens stora händelse. En bomb som har sprängts i centrala Oslo. När jag tittar på alla bilderna och hör om vad som har hänt så känner jag bara en konstig oförståelse för verkligheten. Varken orden eller bilderna går in i min hjärna, jag kan inte förstå att detta är den stad som jag älskar och saknar. Staden där jag känner flera som bor. Just nu är det för nytt, för stort för att jag ska kunna ta in det och förstå. Jag hoppas bara att de jag känner där är okej och att det blir någon större klarhet i vad som egentligen har hänt snart.

 

Inte lång tid efter att bomben exploderat uppges ett skottdrama ha ägt rum. Många av dem som drabbades där var mycket unga. De sköts ner på ett politiskt sommarläger för ungdommar, norr om Oslo på ön Utöya. En man utklädd till polis sa att han skulle göra en "rutinkontroll" efter bombattentatet i Oslo centrum. Antagligen hör de båda händelserna samman. Han sköt mot ungdommarna och flera flydde ut i vattnet för att rädda sina liv, simmandes bort från faran. 10 sägs ha dött och flera är skadade. Siffran förväntas stiga.

 

Ikväll skänker jag mina tankar till de som har gått bort. Det är med en bortskämd trygghet som jag kryper ner i min säng inatt, lika skyddande som en kokong runt en larv. Helt ovetande om världen utanför min egen, eller världen som den verkligen är.

 

<3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt krypin

Att vara nybörjare är också att växa.

RSS 2.0